W celu usprawnienia procesu rozpatrywania zgłaszanych przez Skrzynkę Jakości
Kształcenia spraw, przekazujemy kilka informacji i wskazówek, które mogą poprawić
skuteczność reakcji:
1. Podawajcie precyzyjne i konkretne informacje. KTO?, CO?, GDZIE?, KIEDY?
Nie używajcie ogólnych sformułowań typu: „niektórzy wykładowcy” , „wykładowcy
w zakładzie…” – podajcie nazwisko wykładowcy i przedmiot, który prowadzi, zakład
w którym pracuje. Podajcie konkretne informacje, np. datę, kiedy wydarzył się
incydent, który zgłaszacie. Inaczej nie jesteśmy w stanie przekazać Waszych uwag
odpowiedniej osobie/jednostce.
2. Starajcie się opisać zaistniały problem, w taki sposób, by pomóc nam uchwycić
jego istotę. Sformułowania ogólne np.: „poziom nauczania jest niski”, są
niewystarczające. Czy chodzi o sposób przekazywania wiedzy, jej aktualność, czy o
przydatność przekazywanych Wam informacji w przyszłej pracy zawodowej.
3. Przekazujcie wiadomości możliwie najszybciej. Jeśli jesteście niezadowoleni ze
sposobu prowadzenia zajęć, piszcie o tym na początku semestru – wtedy istnieje
możliwość wprowadzenia zmian, które poprawią Wasze warunki kształcenia. Jeśli
napiszecie o problemie pod koniec semestru, nie skorzystacie już z wprowadzonych
zmian.
4. Unikajcie emocjonalnych wpisów. Nawet jeśli odczuwacie silne emocje w związku z
zaistniałą sytuacją, język nacechowany emocjonalnie nic nie wnosi jeśli chodzi o
szybkość czy skuteczność rozpatrzenia Waszego zażalenia, a jednocześnie utrudnia
rozpoznanie problemu.
5. Pamiętajcie, że wiele zasad kształcenia wynika z przepisów powszechnie
obowiązujących, które systematyzują kształcenie i są nadrzędnie
obowiązujące, zatem czasami nie ma możliwości uwzględnienia sugerowanych zmian
(np.: zmiany liczby godzin przedmiotów). Przepisy te zawarte są między innymi w ustawie:
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, lub w
Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. 6. Jeśli macie pomysł jak rozwiązać dany problem, podzielcie się nim i dokładnie go
opiszcie.
7. Robimy wszystko, żeby rozwiązać Wasze problemy, jednak w niektórych
przypadkach tylko oficjalna skarga (która nie jest anonimowa) daje nam podstawę
do podjęcia działań.
In order to improve the process of handling your complaints sent via the Education Quality
Mailbox, we would like to give you some information and tips that will help us respond to
your complaints more effectively:
1. Give us precise information. WHO? WHAT? WHEN? WHERE? Remember to write the subject of the message and to include in the message the following information: type of classes, date, name of the teacher, course, and the department/division where the teacher works. Thanks to this, the matter reaches the responsible persons, and your complaints can be recognised, investigated and resolved as quickly as possible.
2. Try to set out your concerns clearly in such a way as to help us grasp their essence. Describing your complaints in general terms such as “the level of teaching is low” is not sufficient. Instead point out specific information, whether it is the way in which the knowledge is imparted, how up-to-date it is, or the usefulness of the instruction provided to you in your future career.
3. Make your complaints as soon as possible. It’s really important that you make your complaints as soon as possible so that you will be able to benefit from the effects of the introduced changes. If you deliver your message late, e.g. at the end of the semester, it will be difficult for you to enjoy positive changes.
4. Avoid emotional messages. We understand that sometimes you might feel overwhelmed by emotions, however, emotionally charged language doesn’t help speed up the whole process nor does it make it more effective while at the same time makes it more difficult for us to analyse the problem.
5. Remember that many educational arrangements result from generally applicable provisions, e.g. of The Law on Higher Education and Science, or of the Act of 21 August 2019, which systematize education and have overriding effect, so sometimes we cannot take into account some of the suggested changes (e.g. changes in the number of hours of courses).
6. If you have any suggestions regarding the best resolution of the reported issues, feel free to share them with us remembering to describe them precisely.
7. We are doing everything to solve your problems, but in some cases only an official complaint (not anonymous) gives us the basis to take action.